Tuesday, March 2, 2010

Pengurusan Berat Badan Secara Sihat (Bhgn 3)

Artikel ini adalah sambungan daripada artikel yang saya telah pos sebelum ini (Bhgn 1, Bhgn 2).
________________________________________________

Langkah Ingin Menurunkan Berat

Pengurusan berat badan secara teratur merupakan bahagian terpenting dalam penjagaan tubuh anda. Tip-tip ini akan membantu anda mencapai berat badan yang sihat secara berkesan dan selamat:
  1. Tetapkan matlamat dan jangka masa penurunan berat badan yang realistik. Sasarkan untuk turun tidak lebih dari 0.5 ke 1 kg setiap minggu.
  2. Bersenam 60 ke 90 minit setiap hari. Cuba berjalan pantas atau bersukan. Jika anda sudah lama tidak bersenam, mulakan dengan tempoh yang singkat dan tingkatkan masa sedikit demi sedikit.
  3. Mula bergerak. Naik tangga selain menaiki lif, lakukan kerja rumah atau berkebun.
  4. Hadkan pengambilan makanan tinggi lemak dan gula. Ambil lebih buah-buahan dan sayur-sayuran, kekacang, bijian dan bijirin. Kurangkan saiz hidangan dan makan mengikut waktu yang ditetapkan. Jangan langkau waktu makan. Jika tidak, anda akan mula makan snek atau terlebih makan!
  5. Elakkan daripada produk dan amalan yang menjanjikan keputusan yang cepat. Ini boleh membawa masalah kesihatan malah berat badan anda boleh bertambah dalam jangka masa panjang.
Akan bersambung ke Bahagian 4: Langkah Ingin Menambahkan Berat

Program Woman@Heart adalah hasil kerjasama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan Persatuan Pemakanan Malaysia. Untuk maklumat lanjut sila layari www.lppkn.gov.my


Kisah Turun 6kg Dalam 16 Minggu l Home l

0 comments:

Related Posts with Thumbnails