Sunday, February 28, 2010

Pengurusan Berat Badan Secara Sihat (Bhgn 1)

Mulai hari ini, saya akan kongsikan artikel "Pengurusan Berat Badan Secara Sihat", salah satu artikel daripada program Woman@Heart.
________________________________________________

“Dalaman lebih penting dari luaran”. Memang terdapat kebenaran di sebalik pernyataan ini. Sekiranya anda tinggi keyakinan dan mempunyai imej tubuh yang positif, anda akan lebih menyayangi tubuh anda dan akan menjaganya sebaik mungkin. Jika sebaliknya, anda akan melakukan apa sahaja (walau merbahaya sekalipun) untuk kelihatan langsing dan menarik. Apa yang di dalam akan mempengaruhi luaran, jadi terimalah diri anda seadanya. Apabila anda berbuat sedemikian, anda akan membuat pilihan bijak tentang perkara berkaitan tubuh anda. Artikel ini akan membantu anda untuk mengetahui sejauh mana ketepatan anda menilai badan anda sendiri dan bagaimana mencapai berat badan yang sihat.

Cermin Oh Cermin Di Dinding

1. Pertama, kira Indeks Jisim Badan (BMI):


2. Berdasarkan jadual ini, BMI anda tergolong di mana?


3. Adakah anda rasa bahawa anda perlu untuk mengurangkan, menambah atau mengekalkan berat badan? Adakah jawapan anda sama dengan jawapan di kolum ‘Perubahan Berat Badan’? Jika tidak, anda mempunyai imej tubuh yang negatif.

4. Anda harus mengira BMI anda dan menilai persepsi imej tubuh anda sebelum mencuba mengurus berat badan anda. Imej tubuh yang negatif akan menyebabkan anda ingin kurangkan 10 kg sedangkan yang anda perlu lakukan ialah sebaliknya!

Akan bersambung ke Bahagian 2: Memperbaiki Imej Tubuh

Program Woman@Heart adalah hasil kerjasama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan Persatuan Pemakanan Malaysia. Untuk maklumat lanjut sila layari www.lppkn.gov.my


Kisah Turun 6kg Dalam 16 Minggu l Home l

0 comments:

Related Posts with Thumbnails