Thursday, December 31, 2009

Fakta atau Auta: Minum Air 8 Gelas Sehari????

Antara nasihat kesihatan yang selalu kita dengar ialah kita perlu meminum sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari untuk memastikan kandungan air badan kita cukup dan tidak terhidrat. 8 gelas air tu lebih kurang 2 liter air. Untuk perbandingan, botol air mineral water yang besar tu kandungannya 1.5 liter. Banyak jugak kan kiranya kalau kita perlu minum air sebanyak 2 liter, tapi perlukah kita minum air walaupun kita tak dahaga?

Kajian yang dijalankan oleh Heinz Valtin pada 2002 dan disahkan oleh Dan Negoianu dan Stanley Goldfarb pada tahun 2008 untuk Jurnal 'American Society of Nephrology', hasil ujian tersebut mendapati tiada bukti yang menyokong kelebihan kesihatan bagi pengambilan air yang banyak.

Menurut Profesor Barbara Rolls, pensyarah Sains Nutrisi di Pennsylvania State University, beliau berpendapat bahawa pengambilan air minimum 8 gelas sehari tidak sesuai untuk semua orang kerana keperluan setiap individu adalah berbeza mengikut kepada suhu persekitaran, aktiviti individu dan bermacam-macam faktor lagi.

Jadi sebanyak mana air yang perlu kita minum? Nasihat yang boleh kita ikuti ialah jika kita ada masalah kesihatan, lebih baik kita merujuk dengan doktor. Tetapi jika kita kesihatan kita normal, Profesor Barbara Rolls menasihatkan "minum bersama-sama hidangan dan minum jika kita berasa dahaga."

4 comments:

I'm Seri said...

Salams

Apa yang pasti air putih memang banyak manfaatnya.

Thanks info.

Azie Ziedazzle said...

Salam iris.. thanx for commenting. Betul tu, selain pembersih internal, kalori pun 0 :)

Lee said...

Hello Ziedazzle, Happy New Year and the very best of 2010.
You stay young, stay beautiful and keep a song in your heart and have a great New Year. Best regards, Lee.

Azie Ziedazzle said...

Thanx uncle lee.. u too have a nice year ahead ok, stay healthy!

Related Posts with Thumbnails