Sunday, April 11, 2010

Diet Anda 'Miss'/Lari? 5 Cara Untuk Kembali Semula Berdiet

Terlebih makan?

Jika anda sedang berdiet, kemungkinan yang amat besar kadangkala anda akan lari atau 'miss' daripada tabiat diet anda. Contohnya anda perlu menghadiri kenduri atau jamuan makan yang diadakan di rumah saudara atau rakan. Atau anda perlu pergi berkursus selama 2-3 hari. Saya juga mempunyai masalah yang sama, jika saya pergi berkursus di tempat lain, masa dan pilihan makanan itu terhad, selalunya saya akan 'miss' tabiat diet saya. Baru-baru ini saya terbaca satu artikel di internet berkenaan perkara di atas dan di sini saya ingin kongsikan cara-cara untuk membantu kita kembali semula ke tabiat diet yang asal:
  1. Ambil sarapan keesokannya. Jika anda telah makan banyak pada malam sebelumnya dan berfikir untuk tak mahu bersarapan keesokan hari disebabkan 'masih lagi kenyang', jangan.. Anda perlu tetap mengambil sarapan untuk memastikan metabolisma badan tidak menurun.
  2. Potong pengambilan kalori. Cuba potong dalam 500 kalori dalam pengambilan makanan sehari. Kurangkan makanan atau minuman bergula, banyak garam, berminyak, banyak 'dressing'. Lebihkan sayuran dan buahan. Ulang selama 2-3 hari.
  3. Banyakkan minum air. Atau ambil buahan yang tinggi kandungan air seperti tembikai, anggur, epal. Ini akan menyeimbangkan semula air dalam badan dan membantu pembakaran lemak.
  4. Makan dengan teratur. Makan setiap 3-4 jam akan membantu menyeimbangkan kandungan gula dalam badan.
  5. Gandakan senaman. Bersenam lebih lama, tambah ulangan bersenam atau membuat senaman lebih berat. Atau pun pergi bersenam di 'gym', 'pulun' bersenam di sana selama 2-3 hari.
Untuk bacaan lanjut, boleh layari laman tersebut di sini. Atau anda boleh cuba Tea Mix HL, ianya bukan sahaja membuang racun dalam badan, malah membantu membakar kalori dan memberi tenaga.


l Promosi April l Kisah Turun 6kg Dalam 16 Minggu l Home l

0 comments:

Related Posts with Thumbnails