Tuesday, April 13, 2010

Fakta Atau Auta: 'Low-Fat' atau '0% Fat' = Rendah Kalori??

Yogurt? Saya sukeeee!!!

Baru-baru ini saya beli promosi minuman yogurt, beli satu minuman '0% Fat' dan satu minuman 'Low-Fat' pada harga istimewa. Saya pun cubalah minuman yogurt '0% Fat' tersebut, sedap! Sama je rasa dengan minuman 'Low-Fat'. Suami tengok saya begitu asyik sekali minum, dia pun menegur, "Sedap je minum air tu, dah tengok kalori dia berapa?" Bila saya semak, rupanya nilai kalori per hidangan untuk minuman '0% Fat' tersebut tinggi sedikit berbanding minuman 'Low-Fat'. Dah nak habis sebotol saya dah minum, baru perasan :)

Tujuan saya bercerita tentang kisah saya ini ialah bukannya minuman yogurt tersebut tidak elok. Kalorinya masih rendah dan nak minum banyak mana pun terpulanglah pada rasa tekak masing-masing. Apa yang saya ingin timbulkan ialah kita selalu salah sangka makanan/minuman rendah lemak, nilai kalorinya juga tentu rendah, oleh itu kita boleh makan lebih daripada biasa. Tapi hakikat sebenar, nilai kalori bagi makanan/minuman yang rendah lemak mungkin sama atau lebih tinggi daripada jenis yang biasa. Saya memetik daripada laman womenfitness.net:
Myth: Fat free is calorie free.
Fact: Some people indulge in extra-large servings of fat-free foods, such as cookies, cakes and crackers, without realizing that these foods may contain the same amount or even more calories than regular versions. Get the facts on fat-free foods by checking food labels for the serving size and number of calories per serving. Fruits and vegetables are naturally low in fat and calories. However, other low fat or no fat foods may still contain a lot of calories. To make such foods taste better, extra sugar, flour, or starch thickeners are usually added. These ingredients are high in calories and may lead to weight gain.
Jadi untuk asas pemakanan yang sihat, untuk apa-apa jenis makanan atau minuman yang kita ingin ambil, pastikan saiz hidangannya memadai dengan bersederhana dan bersesuaian dengan diri masing-masing. Enjoy your food today!


Inginkan makanan yang baik untuk kesihatan? Cubalah Formula 1 HL, lengkap dengan nutrisi yang diperlukan oleh badan dan rendah kalori.

l Promosi April l Kisah Turun 6kg Dalam 16 Minggu l Home l

0 comments:

Related Posts with Thumbnails